Leerplaats voor Aankomende Teamleiders

In het kort

Een beginnend teamleider maakt een overgang naar een nieuw sociaal netwerk. Het loslaten van het oude netwerk en het opbouwen van een nieuw netwerk op basis van teamleiderschap/coördinatorschap wordt vaak als een lastige omschakeling ervaren.

Deze leerplaats gekoppeld aan de praktijkervaring biedt medewerkers in de rol van aankomend teamleider/coördinator een kans om hun leiderschapskwaliteiten verder te ontwikkelen. Kenmerkend voor dit traject zijn het leren & werken op maat, afhankelijk van ervaring, achtergrond e.d. Deelnemers worden meegenomen in visie op leiderschap en stemmen af op activiteiten binnen de eigen school.

Doelgroep

Medewerkers die ambitie hebben om de functie van teamleider te willen uitoefenen, of hier recent mee gestart zijn. Deelnemers hebben bij voorkeur de Opleiding Professioneel Leiderschap (OPL) of een vergelijkbaar voortraject gevolgd.

Idealiter wordt deze ervaringsplek jaarlijks door een andere medewerker met leidinggevende ambities ingevuld. Met dit traject maken we een directe koppeling tussen opleiding en loopbaan, hiermee bieden wij medewerkers een extra mogelijkheid om door te kunnen groeien.

 Inhoud

Als teamleider ben je de verbindende schakel tussen schoolleider en docent. Jij weet hoe de onderwijsambities van een school en de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers elkaar kunnen versterken. Hoe ga je om met die rol? Waar liggen de verantwoordelijkheden en grenzen in deze functie? En hoe zorg je er voor dat de onderwijsambities van de school ook verankerd worden in je team?

Onder deskundige begeleiding ga je in groepsverband met deze en andere vragen aan de slag.

 

De leerplaats richt zich op drie onderdelen:

  • Verbinding tussen theorie en eigen casuïstiek
  • Intervisie
  • Leren van andere ervaringen via interne en externe deskundigen, waaronder rectoren en teamleiders, via deelnemers uit andere scholen en via meekijken in de praktijk op een andere school.

Globaal programma:

  • Intakegesprekken met begeleiders.
  • Leerplaats-bijeenkomst 1 t/m 4 (5 uur per bijeenkomst + uitvoering voorbereidingsopdracht in de eigen werkpraktijk).
  • Een werkdag schaduwen van collega’s in een andere school.
  • Evaluatie in juni door MTI, deelnemers en begeleiding.

Data

In overleg.

Begeleiders

Ruud Jansen (opleider/trainer/coach Stichting IRIS)
Judith IJsseldijk (managementadviseur O&O)

Foto Ruud Jansen
JudithIJsseldijk1

Kosten

Nader te bepalen.

Ervaringen van cursisten

Inschrijven

Schrijf je hier in.

Informatie

 

Vragen en Contact

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties over IRIS Opleiden en Ontwikkelen?
Neem dan contact op met O&O:
O&O@iris-cvo.nl
023 – 548 38 00