Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek

Leerlingen HBM vissen voetballen, blikjes en bierkrat uit Heemsteedse wateren

Deze week staat voor de HBM in het teken van duurzaamheid. Daar sluit het voornemen van de gemeente om de Heemsteedse wateren schoner én scholieren bewuster te maken, goed bij aan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat genoemde doelgroep zorgt voor de verspreiding van het meeste zwerfafval. Ondanks het wisselvallige weer hebben vier brugklassen van Haemstede-Barger Mavo (HBM) donderdag vrolijk meegedaan aan een wedstrijdje plastic vissen.

Voorzien van prikstokken en schepnetten vertrekken de leerlingen in sloepen vanaf Jongeren Zeilvereniging De Haven richting het Spaarne. Om de jeugd extra te motiveren, heeft HBM de leerlingen die het meeste afval opvissen een chocoladepaashaas en een huiswerkuur minder beloofd.

Loïs (12) vindt dat het weer een beetje tegenvalt, maar laat zich er niet door uit het veld slaan. „Leuk dat we iets doen dat buiten school is. Even wat anders.” Zelf laat ze geen rommel achter op straat. „Er staan genoeg prullenbakken in de buurt van school dus het is niet nodig.”

Ook Luke (14) zegt dat hij zelf geen afval laat slingeren. Hij heeft er geen moeite mee om zwerfafval op te ruimen als hij dat tegenkomt. „Het is leuk om dit vandaag samen te doen. We maken de omgeving mooier. Uiteraard proberen we met onze boot het meeste afval te verzamelen.”

Klik hier voor het volledige artikel in het Haarlems Dagblad.