Opleiding Professioneel Leiderschap (OPL)

In het kort

Leiding geven aan collega’s blijkt toch anders en complexer dan het leiding geven aan leerlingen en aan klassen. Daarom hebben we een Opleiding Professioneel Leiderschap (“de kweekvijver”) ontwikkeld. Het traject is voor iedereen die zich verder wil bekwamen op het gebied van leiderschap in brede zin. De opleiding biedt een breed pallet aan vaardigheden waar je als (toekomstig) LC- of LD-docent in rollen als projectleider, afdelings- of teamleider, sectieleider/vakgroepvoorzitter of beleidsmedewerker op school veel baat bij hebt. Na afloop ben je in ieder geval een volwaardige gesprekspartner voor de schoolleiding.

Deze opleiding is voor iedereen die:

• wil onderzoeken of een leidinggevende rol, in projecten/werkgroepen of  als teamleider, een wenselijke en haalbare vervolgstap in de loopbaan kan zijn;
  • wil onderzoeken of een coachende rol bij hem/haar past;
  • geïnteresseerd en gemotiveerd is om te investeren in zichzelf en in de schoolontwikkeling van de eigen school.

Je werkt aan zowel jouw professionele als je persoonlijke ontwikkeling:

• Professionele ontwikkeling (Schoolontwikkeling, Onderwijskundig en Bedrijfsmatig Leiderschap).

Dit toon je aan in een praktijkopdracht (verbeterproject). Je geeft leiding aan een klein project in de eigen school waarbij je oefent met het inhoudelijk en procesmatig aansturen van collega’s.

• Persoonlijke professionele ontwikkeling (Persoonlijk Leiderschap).

Dit toon je aan met een systematische reflectie op je eigen persoonlijk leiderschap en in de communicatie naar leden van een kleine werkgroep/projectgroep, de schoolleiding en andere collega’s in de school die betrokken zijn bij je verbeterproject in de eigen school.

Globaal programma

• Er zijn 15 groepsbijeenkomsten (op donderdagen tussen 15.00 en 21.00 uur) met een tussenperiode van 2 á 4 weken.
  • Daarnaast werk je op school aan het project, maak je opdrachten, lees je literatuur en doe je onderzoekjes in en buiten je eigen school.
  • Een traject van intervisie en een vorm van collegiale consultatie maken deel uit van de opleiding.
  • Het is de bedoeling om binnen de school een critical friend te vinden.

• De reguliere opleidingsdagen zijn op donderdag van 15.00 tot 21.00 uur.
  • Locatie: Nieuw-Vennep (Het Trefpunt).
  • Bijeenkomsten 2 & 3 en 13 & 14 vallen op donderdag én vrijdag (tweedaagse).
  • De slotdag is een hele dag inclusief de avond (tot ongeveer 20.30 uur).

Begeleider

Ruud Jansen (opleider/trainer/ coach stichting IRIS)
Nathalie Engelvaart (mobiliteitsmanager KSH)

Foto Ruud Jansen

4.995,-

De kosten zijn inclusief twee hotelovernachtingen, catering (koffie/thee/lunch(es)/diner(s)) lesboeken en overige lesmaterialen.

Inschrijven kan tot 1 september.