Het doel van de leerplaatsen voor leidinggevenden is verdieping aanbrengen in het samen leren van en met schoolleiders binnen IRIS. Met de regie op het eigen leerproces en verbinding met de eigen praktijk. De leerplaatsen staan open voor alle leidinggevenden binnen IRIS en vinden plaats naast de leiderschapsdagen waarin ook aandacht zal zijn voor deze thema’s.
Er worden verschillende leerplaatsen aangeboden, zoals “Praktijkdilemma’s. In deze leerplaats staan dilemma’s van schoolleiders in de dagelijkse praktijk centraal. Te denken valt aan vragen als: hoe stuur ik op kwaliteit en het omgaan met data en de inspectie? Hoe verminder ik de ervaren druk binnen de school en dus in het systeem? Hoe blijven we vitaal met elkaar waarin een ieder effectief voor zichzelf en voor elkaar zorgt?
Een mogelijk ander thema is “Veranderkunde”. Hoe stuur ik veranderingsprocessen aan? Welke veranderstrategie kies ik, hoe voeg ik meerwaarde toe, hoe verander ik zelf? Hoe verlopen besluitvormingsprocessen? Wat vraagt de onderwijsvernieuwing van mijn rol als schoolleider? Welke invloed heeft de schoolcultuur en welke cultuurinterventies zijn er mogelijk?
De leerplaatsen zijn gepland op 2 of 3 momenten in het jaar. Uitgangspunt is dat je alle leerplaatsen aanwezig kunt zijn.