Leerling centraal tijdens IRIS Inspiratiedag 2016
IRIS organiseert jaarlijks een dag waarop de raad van toezicht, het bestuur en het MTI zich bezinnen op de koers van IRIS en haar zes scholen. Deze dag noemen we de IRIS Inspiratiedag.
In 2015 ging het met name om de externe stakeholders. In 2016 werd de feedback en inspiratie vooral bij de leerlingen opgehaald. De leerling stond centraal tijdens een bruisende middag in de Lichtfabriek. Uitgangspunt was om de vraag naar verbetering van het onderwijs op de scholen te laten beginnen bij wat de leerlingen vinden van het onderwijs nu, en wat zij zouden willen veranderen.
Leren van onze leerlingen
Een aantal IRIS leerlingen is gevraagd hoe zij denken over de thema’s Schoolklimaat, Talent en bekwaamheid, Leren, Ontmoeten, Docent en Klassenmanagement & motivatie.
Een leerling van elke school presenteerde de uitslag op de catwalk:
Het Schoolklimaat
Talent en Bekwaamheid
Leren
Ontmoeten
Docent
Management en motivatie
Opbrengsten & winnend idee
Tijdens een brainstormsessie beantwoordde elke school drie vragen: Wat gaat er al goed bij ons? (tafel 1) Wat willen we loslaten? (tafel 2) En wat gaan we vernieuwen? (tafel 3). Per fase hadden de groepjes 30 minuten de tijd. Na anderhalf uur keerden de groepjes terug naar hun oorspronkelijke tafel waarna per school het meest vernieuwende idee werd gekozen.
De leerlingen die eerder al op de catwalk liepen, presenteerden het beste idee van hun school aan het publiek, ook weer op de catwalk.
Het ECL kreeg de meeste stemmen en kwam dus als winnaar uit de bus. Bas Gaastra ontving namens het ECL uit handen van Truus Vaes een cheque ter waarde van € 5.000, – Vanuit het IRIS innovatiefonds is dit initiatief inmiddels gerealiseerd.