De International School Haarlem breidt uit

De International School Haarlem (ISH) start in september 2018 met de afdeling voortgezet onderwijs. De toestroom voor het internationaal onderwijs is veel groter dan de gemeente en schoolbesturen IRIS en Salomo hadden voorzien. Zo verwelkomde de basisschool afdeling, die in september 2017 haar deuren opende, onlangs de honderdste leerling!

De afdeling voortgezet onderwijs wordt gehuisvest in het kantoorpand aan de Richard Holkade 2, waar ook de hoogste klassen van het primair onderwijs naar toe verhuizen. Het pand aan de Schreveliusstraat 27 blijft in gebruik voor de onderbouw van de basisschool afdeling. De gemeente zal een deel van de begane grond van het kantoorpand aan de Richard Holkade huren en in gebruik geven aan de school voor internationaal onderwijs. Deze zomer worden de ruimtes geschikt gemaakt, zodat de leerlingen aan de start van het nieuwe schooljaar kunnen worden verwelkomd. In 2015 nam de gemeenteraad een motie aan om de komst van een internationale school te stimuleren. Vanaf komend schooljaar volgen zo’n 210 leerlingen internationaal basisonderwijs en 50 leerlingen internationaal voortgezet onderwijs.

Wethouder Jur Botter: “Het is fantastisch dat Haarlem deze school kan huisvesten en kan voldoen aan de groeiende vraag naar internationaal onderwijs. Onder meer de komst van de European Medicines Agency leidt tot een extra vraag naar internationaal onderwijs en daarbij is Haarlem een aantrekkelijk woonklimaat voor expats in de randstad.”

Truus Vaes, bestuurder van IRIS: “De explosieve groei die de ISH in korte tijd heeft doorgemaakt, toont aan dat de school in een behoefte voorziet. Ouders en leerlingen kijken tevreden terug op het eerste schooljaar. Enthousiast en vol vertrouwen kijken we daarom uit naar de start van de afdeling voortgezet onderwijs.”

Komende periode maken de gemeente en de schoolbesturen nieuwe afspraken over verdere groei van de school. Op langere termijn wordt gezocht naar een definitieve locatie voor de ISH, want zowel de Schreveliusstraat als de Richard Holkade zijn tijdelijke locaties.