Eerste Christelijk Lyceum organiseert culturele dag op 8 november 2018

Het Eerste Christelijk Lyceum (ECL) in Haarlem, één van de oudste middelbare scholen van ons land, bestaat dit jaar 100 jaar. De school begon in 1918 met 31 leerlingen op een zolderkamer. Nu, 100 jaar later zijn er 1.260 leerlingen. Het lustrumschooljaar wordt groots en uitbundig gevierd met tal van activiteiten voor leerlingen, oud-leerlingen, medewerkers, oud-medewerkers en buurtbewoners. Op 8 november staat een culturele dag voor leerlingen op het programma.

Hoe ziet de culturele dag eruit? De leerlingen kunnen kiezen uit maar liefst honderd verschillende workshops. De keuzes zijn divers en hebben veelal een hoog cultureel gehalte: van sushi maken (en eten!), kanzashi (Japanse bloemen van stof), ‘Protest in de kunst’, debatteren, trombone spelen of het naspelen van een rechtszaak, tot het beluisteren van de ervaringen van een echte oorlogsveteraan uit de Korea-oorlog. Na afloop van de workshops vertrekken alle leerlingen naar de bioscoop (Pathé). Daar mogen ze zelf bepalen welke film ze willen zien. Tot slot verspreiden 180 leerlingen zich over negen verschillende verzorgingscentra in Haarlem. Hun doel is zoveel mogelijk bewoners een heerlijk dagje te bezorgen. Rekening houdend met de samenstelling van de bewoners, gaan de leerlingen bijvoorbeeld Oudhollandse liedjes zingen, knutselen, gedichten schrijven of een herfstboeket maken. Maar er zijn ook leerlingen die zelfs hun eigen hond meenemen. Bewoners mogen de dieren aaien, knuffelen en misschien zelfs wel even vasthouden.

Jan-Dirk Hazeleger, docent Duits op het ECL en organisator van de culturele dag legt uit: ‘8 november moet niet alleen voor onze leerlingen een speciale dag worden. We willen op die dag als school ook onze maatschappelijke betrokkenheid tonen. Het idee ontstond al snel iets te doen voor de oudere mensen in de lokale verzorgingscentra. Ouderen die in sommige gevallen best eenzaam zijn. Het is, denk ik, verrassend om de veelal gescheiden werelden van jong en oud op deze manier bij elkaar te brengen. Groepen die normaal gesproken niet zoveel delen, zullen op 8 november samen optrekken. Misschien dat ze van elkaar kunnen leren, maar het allerbelangrijkste is dat de leerlingen samen met de ouderen een leuke tijd hebben.’