HBM start College Tour met Tweede Kamerlid Michel Rog

Op maandag 18 maart is voor de eerste keer het interviewprogramma College Tour georganiseerd op de HBM in Heemstede. De leerlingen mochten vragen stellen aan Michel Rog, Tweede Kamerlid namens het CDA en woonachtig in Haarlem. Rog is woordvoerder op onder andere Onderwijs (primair en voortgezet onderwijs en lerarenbeleid).

De HBM, sinds september 2018 een (t)huiswerkvrije school, is altijd op zoek naar innovatieve, aansprekende initiatieven voor de leerlingen. Bij het vak maatschappijleer is politiek, met de verkiezingen van 20 maart voor de deur, een actueel thema. Docenten en schoolleiding vroegen zich af wat ze konden doen om de politiek meer te laten leven bij hun leerlingen. Zo ontstond het idee om een College Tour te organiseren met een politieke gast, naar het voorbeeld van het spraakmakende televisieprogramma dat inmiddels iedereen wel kent.

Op 18 maart was Michel Rog, Tweede Kamerlid namens het CDA, van 8.30 tot 9.30 uur de eerste gast in de collegezaal van de HBM. Stefan Boschma, docent maatschappijleer en wiskunde op de HBM nam de presentatie voor zijn rekening.  Zo’n tachtig mavo 3 leerlingen waren bijeengekomen en stelden vragen als: ‘Wat vindt u van het huidige onderwijs in ons land?’ ‘Wat vindt u van onze (t)huiswerkvrije school?’ ‘Wat vond u van de landelijke onderwijsstaking op 15 maart?’ De leerlingen vroegen Michel Rog ook persoonlijke vragen als: ‘Waarom bent u politicus geworden?’ Hij legde uit dat hij van jongs af aan al wilde meepraten over zaken die er écht toe doen in bijvoorbeeld de leerlingenraad. Hij begon als docent maatschappijleer en werd daarna voorzitter van de CNV (= onderwijsvakbond). Hij vond dat de politici te weinig affiniteit met het onderwerp onderwijs hadden, en besloot daarom zelf de politiek in te gaan. Dat lukte in 2012 toen hij als nummer 5 op de lijst stond en werd gekozen in de Tweede Kamer.

Het was een geslaagde ochtend waarin Rog in zijn slotwoordje de leerlingen opriep snel een bezoek te brengen aan Den Haag!

De Tour krijgt binnenkort een vervolg met een nieuwe, aansprekende gast.